گم شدن ۵۰۰اتوبوس و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تهران!

فرسودگی ناوگان حمل ونقل در کشور، از جمله مشکلاتی است که از طرف حاکمیت منحوس آخوندی بر سر مردم آوارشده‌است و دولت ضد‌مردمی و شهرداری تهران برای ترمیم آن اعتبار در نظر نمی‌گیرند.

دراین زمینه داوود محمدی عضو مجلس ارتجاع از تهران می‌گوید: «توسعه حمل و نقل اتوبوسرانی در طی سالیان گذشته با مشکل نبود اعتبار روبه‌رو شده است». (سایت مجلس رژیم 1مهر 96) 

خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس 25شهریور) به‌نقل از افشین حبیب‌زاده عضو شورای قلابیشهر تهران می‌نویسد: «در حال حاضر 67درصد از اتوبوس های موجود فرسوده هستند و 17درصد دیگر در آستانه فرسودگی قراردارند».

به گفته این مقام حکومتی در‌آستانه بازگشایی مدارس و افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی «شاهد آن هستیم که اکثر اتوبوس‌های شهر تهران فرسوده و دچار نقص فنی هستند».

پیشتر نیز مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به فرسوده بودن نیمی از ناوگان اتوبوسرانی به خبرگزاری حکومتی مهر 6اردیبهشت 96 گفته بود: «۳هزار و ۵۶۳اتوبوس شهر تهران بیش از ۸سال عمر کرده‌اند».

این مهره حکومتی با اشاره به عمر ناوگان اتوبوسرانی تهران گفت: «با توجه به آلودگی شهر تهران نزدیک به نیمی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده و موجب آلودگی هوا و آلودگی‌هایی نظیر آلودگی صوتی، بصری و غیره می‌شوند که هرچه سریعتر باید نوساز شوند. بر اساس مصوبه هیأت وزیران در سال ۹۰ عمر مفید اتوبوسها ۸سال تعیین شده که بر این اساس نیمی از ناوگان شرکت واحد یعنی بیش از ۳هزار دستگاه اتوبوس فرسوده هستند».

این وضعیت در شرایطی است که به‌نوشته سایت همشهری آنلاین 9اردیبهشت 96 به‌نقل از پیمان سنندجی، مدیر‌عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران: «برخلاف قانون، دولت از سال 89 تاکنون هیچ اتوبوسی به تهران نداده است. در بخش سرویس ادارات نیز اتوبوس‌هایی با میانگین عمر 30سال در خیابانها تردد و آسمان تهران را آلوده می‌کنند».

اختصاص ندادن بودجه برای ترمیم ناوگان اتوبوسرانی تهران در شرایطی است که بر اساس نوشته همین رسانه حکومتی: «بر اساس قانون مدیریت حمل و نقل و سوخت، دولت باید ۸۲.۵درصد هزینه‌های یک اتوبوس را به تهران بپردازد و ۱۷.۵درصد هزینه هر اتوبوس برعهده شهرداری است اما دولتهای دهم و یازدهم این سهم قانونی را از مردم تهران دریغ کردند».

دریغ کردن دولتهای پاسدار احمدی‌نژاد و آخوند حسن روحانی از پرداخت بودجه برای ترمیم اتوبوس‌های تهران، رسیدگی نکردن به ناوگان حمل ونقل تهران و محروم کردن مردم از خدمات اتوبوسرانی، در حالی است که بخش عمده‌ای از ثروتهای همین مردم توسط عوامل فاسد هردو دولت دزدیده شده و ملاخور شده است.

از جمله این فسادها ماجرای گم شدن 500اتوبوس است که آخوند مصطفی پورمحمدی (وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد و وزیر دادگستری دولت روحانی) در آن دخیل بوده است.

در رابطه با این ماجرا روزنامه حکومتی ایران 21شهریور 91 نوشت: «بر اساس اطلاعات کسب شده توسط خبرنگار در دوران مسئولیت پورمحمدی در وزارت کشور در یک فقره مبلغ 5/10میلیارد تومان برای ورود 500دستگاه اتوبوس از چین به‌صورت غیرقانونی و بدون اخذ هرگونه ضمانت و با اصرار شخص وزیر به فردی فاقد صلاحیت‌های لازم به نام «کاووس.ی.س» که گفته می‌شود اخراجی یکی از وزارتخانه‌های حساس کشور بوده و با آقای پورمحمدی در ارتباط می‌باشد، پرداخت شده که به‌دلیل ماهیت غیرقانونی و ابهام آلود این پرداخت، نه اتوبوسی از چین وارد شد و نه پول به بیت المال بازگشت». 

خبرگزاری صدا و سیمای رژیم 13بهن 94 هم گزارش مفصلی در همین رابطه به‌نقل از مهدی دواتگری رئیس هیأت تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در مجلس رژیم، منتشر کرد.

سایت دولت بهار متعلق به احمدی‌نژاد 19شهریور 96 نیز در مطلبی با عنوان ”بازخوانی پرونده خرید 500دستگاه اتوبوس از شرکت صوری آقای پورمحمدی، چه خبر از تخلف 10ونیم‌میلیارد تومانی؟! “به ماجرای دزیده شدن ده میلیارد تومان به بهانه خرید 500دستگاه اتوبوس از یک شرکت صوری به نام «پرسان سپاهان احیا» پرداخته است که چطور این دزدی از طریق دو یادداشت کوتاه به خط و امضای پورمحمدی صورت گرفته است.

نظرات

پربیننده ترین

سرکوب و ادامه اعتراضات در هفته دوم مرداد

سخن روز: خامنه‌ای و روحانی؛ یأس و درماندگی به‌زبان معکوس