واردات خودرو لوکس و ورشکسته شدن تولیدکنندگان داخلی

مجتبی خسروتاج «معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت»، از واردات خودرو با رشدی معادل ۴۰ درصد بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، طی پنج‌ماهه نخست سال جاری خبر داد.


واردات بی‌رویه خودرو

مجتبی خسروتاج «معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت» و «رئیس سازمان توسعه تجارت» حکومت ولایت فقیه، یکشنبه در آستانه «روز ملی صادرات»، از افزایش ۴۰ درصدی واردات خودرو در ۵ ماهه اول امسال و همچنین انباشت حدود ۷۰۰۰ خودروی بدون ثبت سفارش در گمرک که اجازه ترخیص ندارند، خبر داد. [ایسنا۲مهر۹۶]

نمود‌های اقتصاد مقاومتی! خامنه‌ای

خسروتاج در حالی از افزایش یک میلیارد و دویست میلیون تومانی واردات خودرو، در ۵ماهه اول  سال جاری خبر می‌دهد که بنا به اذعان او «در اواخر سال گذشته بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» حکومت ولایت فقیه  تصمیم گرفته بود «در حوزه هدفمندی واردات، بحث خودرو را نیز مدنظر» قرار داده و «تغییراتی حاصل» کند. نتیجه این امر افزایش ۴۰ درصدی واردات خودرو  و کاهش ۲۵ درصدی صادرات خودرو بوده است!


 اعتراض به رسانه‌‌ای شدن موضوع

خسروتاج در زیر فشار از سوی رسانه‌های جناح مقابل که درجنگ جناحی، موضوع افزایش واردات خودرو‌های لوکس را بر روی دایره ریخته‌اند، معترض می‌شود که «نمی‌دانم چرا تا این اندازه به این موضوع پرداخته می‌شود. این درد کدام بخش از جامعه است که این اندازه به آن پرداخته می‌شود؟... حال عده‌ای می‌گویند که این تصمیمات ممکن است باعث ایجاد رانت شود. اما آیا می‌توان به این بهانه جلوی کارها را گرفت.»


تناقضات بیشتر

خسروتاج  با یبان اینکه «برخی از نمایندگی‌های خودروسازان دنیا رقم‌هایی حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار خودرو به کشور ما صادر می‌کنند» ادامه می‌دهد که «در چنین شرایطی در مواجهه با کالاهایی مانند خودروهای خارجی که کالای لوکس هم محسوب می‌شوند دولت باید راهی برای هدفمندسازی واردات پیدا کند.»

به موازات افزایش درصدی مقایسه‌ای خودروهای وارداتی، خسروتاج  اعلام می‌کند که «از نظر تعداد نیز، حجم خودروهای سواری وارداتی در شش ماهه اول سال جاری ۳۸ درصد رشد داشته است.»
این در حالیست که بنا به اظهار خسروتاج «در حوزه صادرات خودرو و قطعات آن در پنج ماهه اول سال جاری ۳۲ درصد از نظر ارزش و ۲۰ درصد از نظر وزنی کاهش را شاهد بوده‌ایم».


دلایل کاهش صادرات خودرو

خسروتاج پس از آنکه بر افزایش واردات و کاهش صادرات خودرو انگشت می‌گذارد، دلایل کاهش واردات را نیز بر‌می‌شمارد: «برخی از دلایل عمده این موضوع را می‌توان... عدم ثبات سیاسی و اقتصادی در برخی از بازارها مانند سوریه و عراق و همچنین مشکلات نقل و انتقال ارز و عدم ارتباط بین بانک‌های ایرانی و خارجی دانست.». البته او به پایین بودن کیفیت خوردوهای ساخت ایران که باعث ریزش خریداران، حتی در کشورهای تحت اشغال ولایت فقیه هم شده است اشاره ای نمی‌کند.  


مشکلات بانکی

 در حالی که حکومت ولایت فقیه در پسابرجام کماکان به دلیل سیاست‌های افزون‌طلبانه و موشکی‌اش تحت تحریم‌های بین‌المللی است، خسروتاج بخشی از مشکلات بانکی نظام ولایت فقیه، حتی با کشور عراق؛ را چنین بر‌می‌شمارد «از سوی دیگر هنوز مشکلات بانکی در ارتباط با این کشور وجود دارد و بانک‌های عراق تحت تاثیر آمریکا قرار دارند.»


فرجام بی‌سرانجام برجام

نظام ولایت فقیه در درون سیستم اقتصادی خود دچار ورشکستگی و بن‌بست اقتصادی شده است، علاوه بر این، در آنچه که به تعاملات جهانی با سایر کشور‌ها، به عنوان روزنه‌ای از کورسوی امید برای بهبود وضعیت اقتصادی برمی‌گردد، ولایت‌فقیه درگیر بحران عمیق تبادلات بانکی است که قبل و بعد از برجام همچنان سایه‌اش بر سر نظام سنگینی می‌کند و در باغ سبز نشان‌دادن‌های نظام برای بهبود وضعیت اقتصادی در آمارها و رشد اقتصادی ۲ رقمی؛ آنطور که روحانی ادعای آن را کرده است، گره‌ای از کار نظام باز نکرده است و برجام گویا قرار است روزبروز سفره مردم را کوچکتر کند.
با این حال واردات خودروهای لوکس، که یقینا توسط عوامل مرتبط با سران حکومت انجام می‌شود، ارز را به سوی خارج از مرزها سوق می‌دهد و متعاقب آن طبقات فرودست جامعه هستند که باید تاوان یک نظم فاسد را بدهند.


درهمین زمینه:

نظرات

پربیننده ترین

سخن روز: خامنه‌ای و روحانی؛ یأس و درماندگی به‌زبان معکوس

قتل‌عام ۶۷ ـ فراتر از شقاوت ـ شماره ۳۰