پارادایم احمد خاتمی؛ مشروعهگرایی
فراخوان! احمد خاتمی
احمد خاتمی در «نماز جمعه» تهران به تاریخ ۲۷ مرداد گفت: اگر بشریت میخواهد «از دست داعش راحت شود به دولتهای خود فشار بیاورد.»
پیش از بیان این پیام خطاب به بشریت، احمد خاتمی با دستمایه کردن یکی از کشتگان سپاه در سوریه اعلام کرد که «جریان تکفیری داعش ۴ عنوان فقهی برای اعدام دارند. این جریان مفسد فی الارض، محارب با خدا و رسول خدا، باغی و ناصبی هستند».
پیش از بیان این پیام خطاب به بشریت، احمد خاتمی با دستمایه کردن یکی از کشتگان سپاه در سوریه اعلام کرد که «جریان تکفیری داعش ۴ عنوان فقهی برای اعدام دارند. این جریان مفسد فی الارض، محارب با خدا و رسول خدا، باغی و ناصبی هستند».
پارادایم
پارادایم فکری احمد خاتمی در عصر فئودالیسم باقی مانده است؛ انتخاب واژگان، توصیف مجازاتها و افق اجتماعی او مربوط به دوران سپری شدهی تاریخ است. او با همین رویکرد داعش را تکفیر میکند، در حالی که آنرا جریان تکفیری معرفی میکند؛ دو روی یک سکه، داعش شیعی و داعش سنی [به عنوان نمونه: داعش ولایی از زبان یونسی]
در چنین پارادایمی فراخوان احمد خاتمی برای فشار آوردن «بشریت» به دولتهای خود چگونه میتواند باشد؛ او در حالی که تلاش میکند پرچم تروریسم را از دست داعش بگیرد میخواهد پرچم تروریسم خود را جایگزین آن کند. علم الهدی در ۲۷ مرداد در مشهد گفت: «هر جا داعش رفت، ایران آمد».
در چنین پارادایمی فراخوان احمد خاتمی برای فشار آوردن «بشریت» به دولتهای خود چگونه میتواند باشد؛ او در حالی که تلاش میکند پرچم تروریسم را از دست داعش بگیرد میخواهد پرچم تروریسم خود را جایگزین آن کند. علم الهدی در ۲۷ مرداد در مشهد گفت: «هر جا داعش رفت، ایران آمد».
شیخ فضلالله
یکی از پدران فکری احمد خاتمی، شیخ فضلالله نوری است. او از دشمنان انقلاب مشروطه بود و در برابر آن ایستاد. شیخ فضلالله نوری در همراهی با محمدعلی شاه قاجار علیه مشروطه کودتا کرد و به دفاع از حکومت مشروعه پرداخت؛ حکومتی که در آن هژمونی عقیدتی در دست «آخوند» قرار دارد.
مبحث مشروطه و مشروعه از همان بدو انقلاب مشروطه در ایران مطرح بود و دو سمت جامعه ایران را نمایندگی میکرد؛ آینده و گذشته.
مبحث مشروطه و مشروعه از همان بدو انقلاب مشروطه در ایران مطرح بود و دو سمت جامعه ایران را نمایندگی میکرد؛ آینده و گذشته.
تیولداری
احمد خاتمی در توصیف داعش و جمهوری اسلامی! در پارادایم عصر تیولداری و فئودالیسم سخن میگوید، او همین گفتار را به عرصهی جامعه و سیاست در داخل کشور نیز میکشاند.
به باور احمد خاتمی، تسلط خمینی بر انقلاب ۵۷، پیروزی همان خط شیخ فضلالله نوری در دورهی مشروطه بر حق حاکمیت ملت است. احمد خاتمی میگوید: «تمام دولتهای بعد از انقلاب مشروعه هستند»، زیرا «تنفیذ ولایت بر دولتها باعث مشروعه شدن آنهاست و وظیفه تمام ما حمایت ناصحانه و نقد سازنده است و اپوزیسیون دولت بودن در جمهوری اسلامی جایی ندارد.»
به باور احمد خاتمی، تسلط خمینی بر انقلاب ۵۷، پیروزی همان خط شیخ فضلالله نوری در دورهی مشروطه بر حق حاکمیت ملت است. احمد خاتمی میگوید: «تمام دولتهای بعد از انقلاب مشروعه هستند»، زیرا «تنفیذ ولایت بر دولتها باعث مشروعه شدن آنهاست و وظیفه تمام ما حمایت ناصحانه و نقد سازنده است و اپوزیسیون دولت بودن در جمهوری اسلامی جایی ندارد.»
مدافع روحانی؟!
آیا احمد خاتمی مدافع روحانی شده است؟!
خیر. در پارادایم فئودالی احمد خاتمی، دولت روحانی تیول خامنهای محسوب میشود. وقتی احمد خاتمی «اپوزیسیون دولت بودن» در جمهوری اسلامی! را نفی میکند در حقیقت دارد، مخالفت با خامنهای را به چالش میکشد. در پارادایم خلافت اسلامی! هیچ چیز مبنایی جز اراده خلیفه ندارد.
احمد خاتمی با زبان گذشته به توصیف اکنون مشغول است اما از یاد میبرد که واقعیتهایی بزرگتر از ذهن او در برابر پیشانیاش ایستادهاند؛ واقعیتهایی که او توان دیدن آنها را ندارد.
خیر. در پارادایم فئودالی احمد خاتمی، دولت روحانی تیول خامنهای محسوب میشود. وقتی احمد خاتمی «اپوزیسیون دولت بودن» در جمهوری اسلامی! را نفی میکند در حقیقت دارد، مخالفت با خامنهای را به چالش میکشد. در پارادایم خلافت اسلامی! هیچ چیز مبنایی جز اراده خلیفه ندارد.
احمد خاتمی با زبان گذشته به توصیف اکنون مشغول است اما از یاد میبرد که واقعیتهایی بزرگتر از ذهن او در برابر پیشانیاش ایستادهاند؛ واقعیتهایی که او توان دیدن آنها را ندارد.
نظرات