سعید زیباکلام؛ تصویری از «عدالت»! در ولایت فقیه
جمهوری اسلامی! از جانب اقشار فرودست احساس تهدید میکند، به همین خاطر تئوریسینهای! هر دو جناح به صحنه میآیند تا ولایت فقیه را مدافع! فرودستان، نشان دهند.
علویتبار
علیرضا علویتبار که بسیار دوست دارد، در کنار سعید حجاریان از او به عنوان یکی از تئوریسینهای! اصلی جناح اصلاح طلب نظام یاد شود، در تحلیلی متکی بر آمار، اعلام کرد که «حدود ٣٣ درصد جمعیت شاغل ایران کارگر هستند». او مطرح میکند که در مجموع «نزدیک ٤٥ درصد جمعیت ایران (تقریبی البته) از بازتوزیع ثروت حمایت میکنند.» [روزنامه شرق ۲۲ مرداد ۹۶] معنی این عبارات یک چیز بیشتر نیست؛ جمهوری اسلامی! از جانب فرودستان به شدت احساس خطر میکند، و اکنون میکوشد تا «سر» این جمعیت عظیم و معترض را در درون نظام باز تعریف کند.
نمایندهی! کارگران
بیدلیل نبودکه قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ولایت فقیه، افشا کرد که ۹۶ درصد جامعه بیچیز، و چهاردرصد برخوردار هستند، [طبقه چهار درصدی و جنگ های تجاوزکارانه] و رئیسی مدعی شد که نمایندهی! کارگران و محرومان است. [رئیسی، نماینده کارگران و زنان؟!]
طنز تاریخ آنجایی است که دشمنان تاریخی اقشار فرودست و محروم، همانهایی که در کشتار نمایندگان محرومان و کارگران در طول ۳۸ سال گذشته دخالت مستقیم داشتهاند، اکنون به مدافع! محرومان تبدیل شده اند. علت را باید در نیاز نظام به امنیت جستجو کرد.
طنز تاریخ آنجایی است که دشمنان تاریخی اقشار فرودست و محروم، همانهایی که در کشتار نمایندگان محرومان و کارگران در طول ۳۸ سال گذشته دخالت مستقیم داشتهاند، اکنون به مدافع! محرومان تبدیل شده اند. علت را باید در نیاز نظام به امنیت جستجو کرد.
سعید زیباکلام
سعید زیبا کلام که با ژستهای عدالت طلبانه، خود را به برنامهی «جهان آرا» در شبکهی «افق» رسانده است، در این رابطه پردهها را به نحو دیگری به کنار میزند. سعید زیباکلام میگوید که «قشر متوسط به پایین جامعه و محرومین»، صدمات زیادی میخورند و «دیده میشود که میان همین طبقات محرومتر»، «اعتراضها و نارضایتیها زیاد شده است.»
پوستین نو کردن
پس اکنون زمان آن است که اجزای نظام مقدس!، «پوستین نو کنند» و پرچم! عدالت را در دست بگیرند؛ آنها تاختن به تاریخ ۴۰ سالهی نظام را آغاز میکنند، بیآنکه پیش از هرچیز اذعان کنند که خود یکی از سازندگان تاریخ تباهی بودهاند.
نظام برای گذر از مرحلهی بحرانی فعلی، نیاز دارد تا در نقش اپوزیسیون! خود ایفای نقش کند. آیا میتواند این پروژه را با موفقیت به پیش ببرد؟
اما پیش از پاسخ به این پرسش که افقهای آیندهی نظام را ترسیم میکند، باید به این امر توجه داشت که در این میان چه اندازه از واقعیت «چیستی» خلافت اسلامی! بر روی دایره میریزد؛ منافع عاجل جنبش در همین بخش نهفته است. که به زبان عناصر ولایت فقیه تایید و تصدیق میشود.
نظام برای گذر از مرحلهی بحرانی فعلی، نیاز دارد تا در نقش اپوزیسیون! خود ایفای نقش کند. آیا میتواند این پروژه را با موفقیت به پیش ببرد؟
اما پیش از پاسخ به این پرسش که افقهای آیندهی نظام را ترسیم میکند، باید به این امر توجه داشت که در این میان چه اندازه از واقعیت «چیستی» خلافت اسلامی! بر روی دایره میریزد؛ منافع عاجل جنبش در همین بخش نهفته است. که به زبان عناصر ولایت فقیه تایید و تصدیق میشود.
حکومت اسلامی!
یک طرف این صحنه گردانی شبکه «افق» است که از سعید زیبا کلام میپرسد: « قوام حکومت اسلامی در چیست»؟ و سعید زیبا کلام پاسخ میدهد: «عدالت، قوام حکومت اسلامی است.»
اما سعید زیباکلام تصدیق میکند که هیچ نشانی از عدالت در حکومتی که به اسم دین به قلع و قمع جامعه پرداخت، وجود ندارد. سعید زیباکلام میگوید: «مسئولین ما نامههای امیرالمؤمنین(ع) را به افراد مختلف میخوانند و میشنوند، اما هیچ باوری به آن ندارند» و میافزاید: «خیلی از مسئولین ما آن کاری را میکنند که مورد پسند خودشان و خانوادهشان است. آنها برای جیبشان کار میکنند و با این کار بدترین صدمات را به دین میزنند. تا کی باید از سرمایه عظیمی بنام دین سوءاستفاده کنیم؟ به نظر میرسد ما باید با این شعارها و آرمانها وداع کنیم و بهجای آن از مسئولین این را بخواهیم که مطالبات کارگران و کشاورزانی را بدهند که درآمدهای آنچنانی و حقوقها و املاک نجومی ندارند.»
اما سعید زیباکلام تصدیق میکند که هیچ نشانی از عدالت در حکومتی که به اسم دین به قلع و قمع جامعه پرداخت، وجود ندارد. سعید زیباکلام میگوید: «مسئولین ما نامههای امیرالمؤمنین(ع) را به افراد مختلف میخوانند و میشنوند، اما هیچ باوری به آن ندارند» و میافزاید: «خیلی از مسئولین ما آن کاری را میکنند که مورد پسند خودشان و خانوادهشان است. آنها برای جیبشان کار میکنند و با این کار بدترین صدمات را به دین میزنند. تا کی باید از سرمایه عظیمی بنام دین سوءاستفاده کنیم؟ به نظر میرسد ما باید با این شعارها و آرمانها وداع کنیم و بهجای آن از مسئولین این را بخواهیم که مطالبات کارگران و کشاورزانی را بدهند که درآمدهای آنچنانی و حقوقها و املاک نجومی ندارند.»
مسیر بد
سعید زیباکلام اضافه میکند که «بسیاری از مسئولان حکومت جمهوری اسلامی با آویزان شدن به حکومت امیرالمؤمنین(ع) و پیامبر اعظم(ص) و پنهان شدن پشت آن، ابتداییترین حقوق مردم را زیر پا میگذارند. آن مسئول حکومت بهجای اینکه دم از عدل علوی بزند، رانتخواری را کنار بگذارد و به وظایف خود عمل کند. متأسفانه بد مسیری رفتهایم و باید این بساط را جمع کرد.»
سوء استفادهی ۴۰ ساله
سعید زیبا کلام تاریخ ۴۰ سالهی خلافت اسلامی! را اینگونه توصیف میکند: «۴۰ سال است که از آرمانها و شعارهای انقلاب حرف میزنیم، اما سوءاستفادههای فراوانی از دین اسلام کردهایم»، اعمالی که اکنون دامان امنیت! نظام را که به گفته خمینی «اوجب واجبات» است، گرفته است؛ خیل کارگران بیحقوق و مالباختگان که توسط موسساتی با اسامی مقدس! دارایی شان به تاراج رفته است، تصویر ثابت خیابانهای امروز ایران است.
در نتیجه سعید زیباکلام به نظام مشاوره میدهد که «وقت آن رسیده که حقوق مردم و محرومان را دریابیم.» زیرا «وعدههای زیادی است که به محرومان و کارگران و کشاورزان و کارمندان جزء داده میشود، ولی به آن عمل نمیشود. عموماً هم مؤکول به فرداها میشود. » [شهدای ایران ۵ شهریور ۹۶]
در نتیجه سعید زیباکلام به نظام مشاوره میدهد که «وقت آن رسیده که حقوق مردم و محرومان را دریابیم.» زیرا «وعدههای زیادی است که به محرومان و کارگران و کشاورزان و کارمندان جزء داده میشود، ولی به آن عمل نمیشود. عموماً هم مؤکول به فرداها میشود. » [شهدای ایران ۵ شهریور ۹۶]
نظرات